IPR 2013/2014

Bevezető

A gyorsan változó világgal lépést tartani csak egy állandóan fejlődő, a múlt értékeire építő, mégis innovatív pedagógia képes. Az ismeretek bővülése, a képességek egyre sokrétűbb megnyilvánulása, a társadalmi változások iskolai kivetülései számtalan kérdést vetnek fel a pedagógusok számára. Új szempontok jelennek meg, új súlypontozások válnak szükségessé.

Az oktatásban kiemelt szerep jut azon kompetenciák fejlesztésének, melyek az életben való boldoguláshoz nélkülözhetetlenek. A társadalomban jelentkező különbségek kivédhetetlenül megjelennek az iskola falain belül is, napi gondok elé állítva a gyerekeket, a szülőket és a pedagógusokat. Olyan problémákat kell megpróbálni kezelni, melyekre az iskolán kívüli társadalom sincs felkészülve.

Az integráció társadalmi szükségszerűség, amelynek meg kell jelennie az oktatásban is. Rendkívüli módon fontos ugyanis, hogy a társadalom különböző csoportjai képesek legyenek egymás mellett élni, együtt dolgozni, egymást elfogadni, megérteni

Az integráció szemléletének kialakításában az iskoláknak kiemelt szerep jut. Az integrált neveléshez módszertani megújulás szükséges.

Rövid helyzetelemzés

Tanulóink létszáma jelenleg 433 fő, amelyből 193 fő, azaz 45% hátrányos helyzetű, és ebből 84 tanuló, azaz a 19% halmozottan hátrányos helyzetű.

Az iskola környezete karbantartott,a nyáron épületünk új emelettel bővült így újra egy épületben tanulnak az alsó és felső tagozatos diákjaink.

Az iskola tárgyi felszereltsége megfelelő.

Tantermeink megfelelő méretűek, barátságosak, alkalmasak differenciálásra, csoportmunkára, biztosítják a minőségre törekvő pedagógiai munkát, amelyre a pályázati programok is jó lehetőséget adtak.

Célunk, hogy a hátrányos helyzetű tanulók oktatási-nevelési hátrányai jelentősen csökkenjenek, az iskolai esélyegyenlőségük javuljon, társadalmi beilleszkedésük könnyebbé váljon. Javuljon a szülők és az iskola partneri kapcsolata.

A kialakított tanulóbarát környezet és a beszerzett eszközök a diákok motiváltsága javuljon.

Intézményünkben a 2008/2009-es tanévben vezettük be a képesség kibontakoztató felkészítést. Olyan irányú fejlesztést tűztünk ki célul, amely a szociokulturális hátrányban lévő tanulók felzárkózását, tanulási nehézséggel küzdők hátrányainak csökkentését, továbbtanulási esélyüket szolgálja. Munkacsoportokat alakítottunk, éves munkaterv alapján végezzük munkánkat. Tantestületünk tagjai módszertani ismereteik gazdagítása érdekében hatékony szakmai továbbképzéseken, műhelymunkákon vettek részt.

Támogatjuk tanulóink művészeti iskolában való tanulását, szakköri munkáját. Tanulmányi versenyekre készítjük fel őket. Segítjük a kulturális és egyéb szabadidős programokon aktív közreműködésüket, részvételüket.
Törekszünk a folyamatos kapcsolattartásra a szülőkkel / családlátogatás, értékelő megbeszélések, esetmegbeszélések, fogadóórák, nyílt órák /. Partnereinkkel /, Családsegítő Szolgálat, Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, óvoda, középiskola, civil szervezetek/szoros az együttműködésünk a gyerekek segítése érdekében. Intézményünk törekvése, hogy módszereink, programjaink megújításával tudatosabban emelkedjen a hátrányos helyzetű tanulók neveltségi szintje, képességeiknek kibontakozása, ezáltal sikeres legyen továbbtanulásuk, pályaválasztásuk.

Fontosabb feladataink a tanév folyamán:

  • Az óvodából az iskolába való átmenet segítése
  • Együttműködés javítása a szülőkkel az iskolában
  • Külső kapcsolatépítés
  • Az önálló tanulást segítő fejlesztés alkalmazása
  • Szociális kompetenciák fejlesztése
  • Értékelő esetmegbeszélések
  • A háromhavonkénti értékelés
  • Egyéni fejlesztési tervek készítése
  • Útravaló program, mentori munka működésének segítése
  • Továbbképzések megvalósítása
  • Pályaválasztás segítése
  • Diákjaink versenyekre, kulturális és szabadidős rendezvényekre való jutásának segítése
  • Iskolai programok szervezésének támogatása
  • Tanulóbarát környezet fejlesztése